Home is where your heart is

Jag är nyss hem kommen från min första dag i skolan och min första dag i centrala London. Skolan gick bra, vi fick göra lite tester för att de skulle kunna se vilken nivå vi låg på och så gick the director igenom lite allmän fakta om skolan, dess regler och om London i allmänhet. Han var verkligen jätte trevlig, det känns skönt att det finns en sån människa som hjälper en ifall det skulle bli något problem. Fast all personal på skolan var väldigt hjälpsamma, och vädigt trevliga. Vi fick ha en provlektion och läraren var verkligen jättebra, det känns verkligen som att jag komma lära mig ap mycket mer här än i Sverige.
Ett litet problem som uppstod, och ett ganska pinsamt sådant när man väl förstod UK:s lagar angående detta, var att jag glömde mitt pass. Det är tydligen extremt hårda lagar angående imigration och för att ta in studenter , skolan får inte undervisa eller ge ut böcker till studenter som inte visat upp enn giltligt pass. Och jag glömde så klart mitt. Men det gick bra idag i alla fall, men jag fick ingen bok. Lagstiftningen angående detta är så hård att om du missar mer än 20% av undervisningen om du kommer från EU eller Schweize, eller mer än 15% om du kommer från ett annat land var som helst i världen, så ringer skolan polisen så kommer de och deportera en ur landet och sen finns man för alla framtid med i UK:s register. Och annan bra att veta fakta: om polisen kommer på dig med att slänga skräp på gatan, till och med en fimp, så får du böter på allt mellan £70- £300 pund. Det är sjukt mycket. Jag önskar Sverige hade lika hårda straff och böter. Man får nästan mer i straff här av att slänga skräp på gatan än du får om du mördar någon i Sverige.

Idag efter skolan gick jag till the British Museum, som ligger ungefär fem minuter från LSI (skolan alltså) och kollade på mumierna. Inträder är gratis och tack gode gud för det, för det är så enormt mycket grejer där inne så ett beök räcker inte på långa vägar.
På vägen till museet frågade jag en kille om vägen och han följde mig till och med ända fram till det och på vägen från tunnelbanan och hem gick jag nästan vilse, jag tog av på fel väg. Och då kom det en man fram och frågade om jag var vilse och ville ha hjälp. Engelsmän är så jävla trevliga, det är så underbart. Jag älskar det! Deras dialket med. Och så älskar jag att kläder är billigt i London. Jag köpte ett par Dr. Martens på rean. De kostade £29 pund, hade kostar £60, inte ens det är dyrt för att vara ett par Dr. Martens. Förutom detta så tog jag mig en sväng till the Piccadilly circus. Jag briljerar verkligen på the tube, jag har inte åkt fel en enda gång än så länge.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Gött att du har kommit iväg nu! tror du kommer trivas jättebra och ha det grymt, håller koll på bloggen :) /Åsa

2010-08-23 @ 22:38:51
URL: http://osiita.blogg.se/
Postat av: Rosa!

Oh vad kul med museum! :D Vad såg du för spännande idag då?

Bra att allt verkar så bra med skolan också!



...And oh vad jag ska köpa kängor när jag kommer ner, jag ska fan resa med tom resväska ner ;)

2010-08-24 @ 10:06:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0