diskussioner upp över öronen

Idag var en förbannat lång dag i skolan. Jag var trött som en gnu och förbannat PMS:ig och lärarna väljer då så fint att ha en hel dag då vi i stort sett bara diskuterar på lektioner. Tro mig, jag tycker sånt är kul, men inte med dessa människor: Jag kan börja med att säga att vi vara bara tjejer idag så vi dedikerade över en timma av andra lektionen till att prata om killar och kärlek. Wohoo det var så roligt! Jag menar vem gillar inte att höra tre tjejer som är lika oförmögna alla tre att vara tyst tills den den som pratar är klar och inte kan sluta gnälla. Engelska killar är oattraktiva hela högen, man kan inte ha en intelligent instruktion med en kille eftersom de bara vill knulla, alla turkiska killar vill bara knulla med utlännigar men gifta sig med turkiska tjejer. Listan kan göras lång med alla fördomar och generaliseringar jag fick utstå. Tillslut kände jag iallfall att det hade blivit lite för mycket skitprat om det manliga könet och föreslog att de kanske skulle pröva lyckan hos det andra könet vilket också drog igång en lång diskussion, och eftersom jag var svensk så jag mina åsikter trångsyna just för att de var så öppna. Whaaaaat? Det var iallfall ingen som var öppen emot de icke normativa sexuella läggningarna men det pratades om dem som att de vore någon helt annan sort, typ utomjordingar och även här generaliserades det och förutfattade meningar frodades. Mitt svenska hjära dog litegrann. Jag och en annan svensk tjej satt förfärat och försökte hålla oss utanför diskussionen eftersom det var så tydligt att det var dött lopp. Jag lyckades iallfall avvärja en debatt om homosexuellas rätt att adoptera, den diskussionen skulle ha tagit knäcket av mig.

Den första lektionen var inte så mycket bättre där heller; jag hamnade med en tjej som det inte går att sammarbeta eller ha diskussioner med eftersom han hela tiden avbryter och vägrar lyssna på alternativa förslag och lösningar. Sen kom vi in på barnaga där vi hade en förespråkare vars mamma var psykolog som hade sagt att man ska slå barn, inte på händerna men på rumpan, för det är mer effektivt än att prata med barnet. (Redan här hade det varit okej att skjuta mig). Sen kom vi in på kvinnliga ledare och i ett klassrum med enbart tjejer var jag tvungen sitta och försvara kvinnors intelligens och förmågor. Men kvinnor var uppenbarligen inga bra ledare eftersom vi är för känslosamma och inte kan tänka rationellt i lika stor utsträckning som män. Återigen; waaaat? Jag hade sagt att jag tror att diplomacin skulle vara mer konstruktiv om det var jämt fördelat mellan kvinnor och med eftersom vi har olika sätt att tänka på och fungerar olika under stress. Men nej, det var inte det bästa alls, kvinnor suger- sagt om kvinnor av kvinnor.

Tuff dag, men den tog tillslut slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0