Kött & Klimat

Idag höll jag en presentation på skills-lektionen och jag får lov att säga att jag är stolt över mig själv: jag höll en presentation på engelska! Det skulle jag aldrig ha vågar gjort för typ ett år sedan.
Iallfall, presentationen var om hur kött bidrar till klimatförändringen så jag sa väl i stort sett det viktigas
  • Folk svälter i andra delar av världen för att maten de producerar säljs till i-länder så att de ska kunna mata sina djur.
  • Kött-industrin står för 18% av de totala växthusgas-utsläppen (2 procentenheter mer än transportsektorn). Vi måste alltså äta mindre
  • Vi måste börja äta mer vegitariska för annars kommer vi inom en snar framtid svälta efter det inte kommer finnas vatten eller åker-arealer för att förse kött-djuren med mat. Det handlar alltså om mat; MAT. Vi kan inte existera utan mat, vi måste äta och vi vet inte när vi kommer till detta skede. 10 år? 20 år? 50 år? 100 år?
  • Vattenproblemet. Vatten kommer bli en bristvara, är idag en bristvara och att då använda det till att vattna grödor som ändå ska gå till djurfoder är ologiskt.
Det var alltså helt basic. Det var inget om att om du äter kött kommer du inte kunna köpa den där kjolen du så länge drömt om eller den där mobilen som du veeeerkligen behövet. Det handlar alltså bara om överlevnad. I köttfrågan är det inte bara växthusgaser som räknas, det handlar om mark (som många gånger tas av regnskogen) och tillgången på vatten. Djur äter mer än oss, djur behöver vatten, plantagen behöver vattnas. Ingen vet, men i vissa länder kanske det kommer gå så lång att det blir omöjligt att odla för att med är för torrt eller för blött,  eller helt enkelt för kallt. Vatten och mat. Överlevnad. I USA går idag bara 50% av allt sötvatten åt till köttindustrin, i Europa går 60% av alla våra gröder till djurfoder och om alla åt den mängden kött vi gör i Sverige skulle vi behöver 2,5 jordklot för att ha någ med mark. Jag får snart panik på detta, för folk ser inte allvaret. Den egna bekvämligheten är det viktigaste. Argumenten för att inte äta kött, eller trappa ner på det i en stor mängd, är inte hållbara, de är obildade och själviska. Det enda argumentet jag kan tänka mig är acceptabelt är av hälsoskäl, men inte annars. Det börjar bli akut för vi vet inte hur fort eller hur långsamt det kommer gå. Vid 6 graders höjning av medeltemperaturen är det kört, då har havsöknar börjat bildast. Inget liv i havet= inget liv på land. Allt kommer vara ödelagt.
Jag säger inte att det är enbart på grund av kött, långt ifrån, men köttet står nästan för 1/5 av människans totala klimatpåverkan. Det är otroligt mycket. Transportsektorn står för 16% men där läggs mycket mer energi för det är inte lika känsligt. För av någon anledning är köttfrågan extremt känslig. Människor tycks tro att det är en rättighet vi föds med, att äta kött. Om det nu är det så är det en rättighet vi ser till att våra avkommor inte kommer kunna dela. Jag sa inte ens att folk skulle bli vegiterianer eftersom jag vet hur folk brukar reagera, jag förklarade bara hur och varför kött är dåligt för klimatet, med folk blev definsiva direkt. Alla visste helt plötsligt jätte mycket om det, var experter, speciellt en turkist och iransk tjej. Båda två skulle göra sig bäst uppstoppade, jag tål dem inte. Jag baserade min fakta på EU och FN, jag litar på det men tydligen var det inte trovärdigt. Nu för tiden verkar det vara svårt att lite på någon ledare, se bara på alla Wikileaks-skandaler, men om jag får välja på att förlita mig på min, FN:s och EU:s kunskap i ämnet framför deras blir inte valet svårt. Det vara iallfall en tjej som verkligen var intresserad, ställde frågor, lyssnad och verkade jätte engagerad. Efter skolan lunchade jag med henne och en polsk tjej på en brasiliansk restaurang de åt båda kött.. Någon dag kommer jag kunna påverka någon. En vacker dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0