Högskoleprovet och korruptionsideér

Igår gjorde jag högskoleprovet, andra och sista gången. Fast det känndes lättare än första gången gick det nog sämre än första, fast det gör inte så mycket för båda resultaten känns helt okej. Jag fick också en inblick i hur det nya högskoleprovet ska utformas eftersom det vet en så kallade "test-del". Till att börja med tog jag det seriöst och tänkte faktiskt göra det men efter att ha gått igenom ett par sidor (denna delen var 50 minuter varav 30 av den var matte, resten diagram) insåg jag att trots att jag läst tre mattekurser under min gymnasiumtid kunde jag i stort sett ingenting så jag stod på mig mot systemet och bara kryssade i resten. Och nej, jag är inte så självgod att jag använder mig själv som måttstock för att avgöra om någonting är svårt eller lätt, men jag vet att jag var bra på matte under min skoltid och med mina tre mattekurser i ryggsäcken borde jag inte finna ett prov som egentligen är till för att ge en person som inte presterat så bra som han/han egentligen kunde under gymnasiet en andra chans lättare än så här. Jag skulle våga påstå att det nog endast är människor som verkligen älskar matte eller med NV utbildningen som kommer greja den här delen och det är så inte okej! Högskoleprovet ska inte mäta kunskap på den viset för på de flesta utbildningar är inte roten ur 8^3=y relevant och det var då jag kom på det. Helt plötsligt uppdagades alliansens onda plan framför mig- vårt lands ledande politiker håller på med en utresning som kan liknas vid den som skedde i Tredje Riket.

Skolan, vilken riktning tar den egentligen? Enligt mig, och förhoppningsvis enligt alla mina läsares, käpp rakt åt helvetet. Redan som barn är det önskvärt att man ska utvärderas och betygsättas. Om man då är ett mycket livligt och lekfullt barn som inte har något som helst intresse av skolan eller kanske har ett osynlig handikapp som försvårar inlärninge (vilken är någon som man i skolan är helt jävla värdelös på att upptäcka och hjälpa en med) blir man genast underkänd och ett barn ska inte behöva höra eller se bokstäver på ett papper som säger "du är dålig!". Om man tror att man är dålig presterar man därefter och den spiralen är inte lätt att ta sig ur. Redan som barn ska utrensningen alltså börja. Den som inte direkt visar sig ha potential ska rensas ut, det är ju bäst att se till att denna "oförmåga" inte får några som helst chanser.
Komvux är också en intressant historia, efter att ha gått där är du inte längre välkommen in i samma urvalsgrupp som alla de "normala" utan när du söker till universitetet eller högskolan ska du placeras i en mindre urvalsgrupp, allt för att vara säker på att denna "misslyckade" människa inte får samma möjligheten till de "normala". Om man valt fel i sin ungdom eller haft andra förhinder i form av svårta familjeförhållanden eller psykiska problem och därmed inte kunnat uppnå de betyg som man nu behöver för att komma in på den utbildning som du brinner för, eller helt enkelt inte fått något betyg alls så är det alltså inte önskvärt att man går vidare i utbildningen, arbetslöshet eller ett riktigt arbetaryrke är något denna person borde satsa på. Jag skulle vilja tro att våra politiker vill att de flesta ska satsa på ett arbetaryrke men jag tvivlar samtidigt för det stämmer inte överens med deras idé om utrensning och varför försvåra de arbetslösas situation om ingen hamnar där? Då kan man ju inte gotta sig åt deras elände!
Och nu högskoleprovet. Det ska hädanefter inte vara till för dig som har betyg som inte riktigt nådde ända fram, hädanefter är det till för dig som redan har det jävligt bra förspänt. Varför ge de som "misslyckades" på gymnasiet en andra chans när man kan satsa på "eliten".
Och nu till utrensningen: genom att se till att arbetslösa hamnar i en ekonomiskt svår situation och redan från lågstadiet sålla ut de som omedelbart visar potential vill man att de "mindre begåvade" efter gymnasiet ska hamna i arbetslöshetens träsk och därmed inte ha råd att skaffa barn. Inte riktigt lika uppenbart som Hitlers utrensning, dock inte mindre effektivt. Och resten då? De som klarade testet och kommer ha möjlighet att föra sina anlag vidare till nästkommande generationer? Ja, det är väl synd att låta dem bara va, låta dem leva ett lugnt liv för nu när utsållningen är klar ska man se till att de kvarstående "förmågorna" faktiskt presterar och det genom att locka med att om man vid en ung ålder går ur universitetet kanske man kan tänka sig att skriva ner studieskulderna lite grand. Nu jävlar ska Sveriges invånare bli riktiga jävla eliter. Men tänker nu kanske ni, bara för att man har hjärnan så betyder väl inte det att man inte kan drabbas av andra åkommer som inte är önskvärda i ett elitsamhälle? Ni behöver inte oroa er, genom att låta sjuka arbeta kommer de vara för trötta för att orka skaffa barn och genom att utförsäkra sjuka människor som ändå inte kommer orka arbeta kommer man  se till att dessa sin sjukdom till trots, inte kommer ha råd att skaffa barn. De har verkligen tänkt på allt!

Här snackar vi ondska, ren ondska. För att citera Jocke Berg "ingen ingen ingen ingen hör"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0