Utmattning, hemtjänst, fika, Dalarna, Norge och karriärval

Shit alltså vad jag är trött, helt utpumpad alltså. Jobbade 7-22 i måndags och har fortfarande inte sovit ut ordentligt eftersom jag jobbat varenda dag sen dess utom onsdag och då sov jag så jävla kasst plus att jag drömde om jobber. Not så great maybe. Men på lördag smäller det, då jävla ska jag sova! Så Hanna om du läser detta, förbered dig på en riktig långsovare!

Vad händer annars i mitt liv då? Jo just inget annat än detta. Jag jobbar som en gnu, åker buss 3,5h om dagen, sover lite hos Algot och sen är cirkeln sluten. Det ska bli så jävla gött när detta är över, detta jävla pendlandet! Det är nog det som är det jobbigaste, annars skulle det ha varit rätt lugnt faktiskt. Jobbet är kul på riktigt och de flesta arbetskamraterna är helt okej eller skit bra. Jag ska till och med ut och fika med en annan vikarie från min grupp efter jobbet imorn innan jag och Hanna bussar upp till Hagfors. Det ska bli najs. Fikat alltså, inte bussen. På lördag får vi se som sker, upp till Barktorp bär det i alla fall. Jag ska försöka få med Hanna ut på hjortron-jakt men det kan bli svårt med tanke på hennes skräck för svara hål i myrar... Det ska bli riktigt mysigt, en hel helg med Hanna. Det var inte igår om man säger så. Fast innan vår alldeles fantastiska helg i Dalarna tar vid ska vi tillsammans med Algot söka jobb så skinkorna ryker. Jag tror vi har en plan, och den verkar riktigt lovande.

(To be continued.)

Annars har jag börjat fundera över mitt framtida liv. Eller ja, åtminstonde framtida yrkesliv. Efter fem veckor i hemtjänsten känner jag mig rätt säker på att jag på ett eller annat sätt vill jobba med människor och då har en idé som länge legat och bubblat under ytan sipprat fram: gymnasielärare i samhällskunskap och geografi. Jag vill ju ha ett jobb som berör samhällsfrågor, miljö, politik mm där jag kan påverka människor. Nej, jag vet att jag inte kan pracka mina politiska ideal på barnen men jag kan åtminstonde inom skolverkets ramar ge dem en god grund för att göra medvetna val. Typ. Jag tänker att hela grejen vore nåt för mig, prata dagarna i ända, planera, schyssta arbetstider. Men jag vet inte, något säger mig att jag inte är ämnad för att undervisa men sen när jag tänker på vad många nötter det är som blir lärare är det bara att konstatera att skadan redan är skedd. Och på allt detta sen måste jag få tillägga att Gustav Fridolins tal under Almedalen (han är lärare alltså) var så sjuk inspirerande. Sjuuuuuukt inspirerande. Bara så ni vet.


Pösspöss

(24 dar som jag måste vara kvar i Värmland. Wohooooo! :D:D)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0