Earth hour

Mina känslor gentemot denna klimatmanefestation är tudelade. Å ena sidan tycker jag att det är superbra å andra sidan stör mig tanken på alla runt om i världens som tror att de gjort något oerhört stor bara de släcker ljuset för en timma. Earth hour syftar till att uppmärksamma klimatproblemet och att det spar enerig är bara bra. För det behöver uppmärksammas, åh vad det behöver uppmärksammas. Och för varje människor som "väcks" av  denna manifestation och börjar ändra om sina levnadsvanor är en framgång. Men resten av världen som släcker ner för en timme men dagen efter kliver upp, äter sin skinksmörgås, tar bilden till skolan/jobbet, äter en burgare till lunch och avrundar dagen med att införskaffa en ny topp och kommer hem och tänder fönsterlampan men fortfarande känner sig som världens miljöhjälte för den fnuttiga timmen hon/han släckte ner föregående dag. Denna bit retar mig nåt så brutalt mycket. Det är bra att det uppmärksammas, flera sådana hära manifestaioner tack, men vi behöver också verktygen för att ställa om. Jag önskar att våra politiker kunde ta sig i kragen, inse att tillväxt inte är lösningen på problemet och gå in för att rädda klimatet, människor, djur och växter och inte bara se till att vi kan försätta leva i lyx och överflöd. Vi behöver inte ta bilen till brevlådan, vi behöver inte ens hälften av de kläder många av oss har, vi behöver inte äta kött varje måltid och vi behöver absolut inte handla hos företag som Mc Donalds som helt obehindrat plöjer ner regnskog. Jag äter inte längre annat kött än vilt och naturbeteskött, mitt nyårslöfte i år att att inte köpa nya kläder utan på second hand och med undantag av en BH har jag lyckats och kommer fortsätta göra det. Om jag kan kan alla. Gör en insats, rädda framtiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0