GI- dag 1

Min relation till mat är inte hälsosam. Inte för att jag egentligen äter så mycket mer än någon annan och inte speciellt mycket onyttigare än någon annan, ibland till och med nyttigare. Jag har under våren tränat 3-4 gånger i veckan, cyklar till skolan och går ut och går flera gånger i veckan men jag är en av alla dom som förknippar känslor med mat. I kortadrag, tröstäter och stressäter. Sorgligt nog har det satt sina spår, vilket inte är så konstigt med tanke på hur jag egentligen mådde under gymnasiet (och högstadiet, och mellanstadiet, och lågstadiet...) och hur orimligt hårt jag pressade mig i skolan och att jag älskar mat har inte direkt gjort det bättre. Men nu har jag i alla fall bestämt mig för att ta tag i mig själv och försöka uppnå min idealvikt, eller i alla fall idealstorlek: att återigen kunna använda samma kläder som jag hade när jag började gymnasiet. För väga mig vågar jag inte göra. Än. Siffror och jag går inte bra ihop.

Jag insåg att jag aldrig skulle klara det själv så jag har gått med på en sida som heter GI-viktkoll där man i stort sett får hjälp med allt. Det med GI som är så himla bra är att det inte är en bantningsmetod utan en form av diet som innebär att man äter mat som inte har en allt för höjande effekt på blodsockernivån för det är när den åker berg-och-dal-bana som fettförbränningen rubbas. Denna maten gör också att man inte behöver gå hungrig, tvärtom så håller man sig mätt längre och det går att äta gott också. Så från och med nu är vetemjöl och socker uteslutet (bortsett från när jag fyller 20, tååååååårta) och de kommande sex veckorna ska jag inte äta kolhydrater från något annat än grönsaker och frukt. Inte ens potatis liksom. Det kommer nog vara det svårtaste, alltså att inte äta kolhydratig mat men vafan, det kommer förhoppningsvis leda någon stans i alla fall. Fat Natti goes Slim Natti. Eller i alla fall Mullig Natti. Haha.

Min GI-frukost. 3 ägg, en halv bruk makrill i tomatsås, sallad, 3 ostrullat och en halv paprik. De kommande två veckorna nu rekommenderas det att jag ska äta ägg till frukost istället för yoghurt och dylikt. Jag får se hur det går, jag vägrar köpa oekologiska ägg där hönsen inte fått tillgång till utevistelse och de är markant dyrare än "vanliga" ägg och mer än 2dl mejeriprodukter får jag inte äta om dagen heller eftersom de innehåller mjölksockret laktos. Egentligen vill jag inte köpa fisk heller men eftersom jag är nån form av semi-vegeterian så begränsas man väldigt mycket. Men soja-biffar och quornkorv är också inhandlat!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0