Hagfors, den 283:e bästa kommunen att bo i, eller den 7:e sämsta

En undersökning som gjorts av tidningen Fokus framgår det att Hagfors kanske inte är så dumt ändå, helt plötsligt känns det lite vemodigt att jag flyttade.

Tio bästa kommunerna enligt Fokus
1. Lomma <-Skåne
2. Danderyd<- Stockholm
3. Ydre<- Östergötland
4. Vellinge<- Skåne
5. Lund<- Skåne
6. Täby<-Stockholm
7. Kävlinge<- Skåne
8. Solna<- Stockholm
9. Växjö<- Småland
10. Nacka<- Stockholm

Tio sämsta kommunerna enligt Fokus (placering från botten)
290. Ljusnarberg <- Finns inte ens med på eniro.se
289. Oxelösund <- Södermanland
288. Haparanda <- Norbotten
287. Södertälje <- Uppland
286. Kramfors <- Ångermanland
285. Surahammar (Man kan ju förstå att de är sura) <- Västmanland
284. Hofors <- Dalarna
283. Hagfors <- Värmland
282. Bjuv <- Skåne
281. Högsby <- Småland
Källa

Överraskande? Nej. Tragiskt? Ja.

(Förresten, det är tre fors-städet i den nedre listan. Kan detta vara ett storstads-illdåd? En konspiration för att sänka lansbyggden och gynna den fortgående urbaniseringen? Vi kanske egentligen är den 7:e bästa kommunen, inte den 7:e sämsta? Jag kan ana ugglor i mossen..)

Men helt seriöst då. Det är ju tydligt att ställen dit folk flyttar går det bra, ställen som Hagfors som avbefolkas går det sämre för. Mitt förslag är att göra skola, sjukvård, äldrevård etc statligt för som det ser ut nu när kommuner och landsting får stå för notan kommer bara klyftorna mellan storstad och landsbyggd öka och som följde är det fler som flyttar till de större städerna. Fyra av de tio bästa kommunerna ligger i Skåne här befolkningstätheten är skyhög (läskigt hög om man jämför med Värmland!) så kommunerna här drar ju in mer i skatt som man sedan kan fördela på de olika sektorerna. Ett system byggt för att inte stå sig i dagens ekonomiska och politiska klimat om jag får säga mitt. Jag vill se politiker som faktiskt åstadkommer någonting för hela Sverige, hela befolkningen. Hjälper till att bevara landsbyggden! Den är unik och inget som ska kastas bort bara för att vi låter en massa rötägg leka politiker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0