Förbud mot heltäckande slöja i Frankrike

Igår trädde den nya lagen om förbud mot heltäckande slöja i kraft i Frankrike och enligt min mening är den här lagen fruktansvärd. Kort och gott så innebär den att man inte för dölja sitt ansikte på offentliga platser som torg, affärer, tunnelbanor etc. Någonstans vill jag tro att lagen tillkom just för att skydda kvinnor i förtryckta situationer men innerst inne tror jag nog att lagen grundar sig på islamofobi. Egentligen tycker kanske ni att jag inte borde uppröras av en lag som inte rör mig, delv på grund av att jag inte bär slöja och dels för att jag inte bor i Frankrike men det gör jag. De senaste åren har man runt om i europa sett hur högerextrema rasistiska rörelser fått större förtroende och samlat på sig allt större mandat i valen, och om ett land som Frankrike för många ses som en förebild stiftar sådana här lagar banar det väg för flera fördommar och hat. Det man egentligen gjort är att ge en störra legitimitet åt islamofobin.

Jag kan inte heller hålla med om att det är enbart för kvinnans skull, i viss mån kanske, men det är typsikt västerländskt tänk att tror att alla vill va som oss, att vi är bäst. För varför skulle en kvinna som självmant väljer att dölja sitt ansikte vara mer förtryckt än en västerländsk kvinna som sitter inne på behandlingshem mot ätstörningar? Vem är egentligen är slav under orimliga ideal?

Till viss mån kanske den här lagen kommer hjälpa kvinnor i förtryckta situationer, kvinnor som mot sin vilja dölljer sitt ansikte, men ibland handlar det bara om tro, att man gör någonting som känns bra för en själv utan att agera under mordhot. För visst finns det säkert en hel del familjer i Frankrike från hederskulturer men att tro att alla muslimer kommer från såna familjer och är lika galna som de man måla ut i media är bara fördomsfullt. Jag förnekar inte att dessa familjer finns men jag tvivlar mycket starkt på att lagen kommer hjälpa de kvinnor som lever under tvånget att dölja ansiktet, jag tror snarare att hon kommer bli isolerad i hemmet eftersom man inte kommer vilja låta henne gå ut om hon inte har rätten att skyla sig. För jag tvivlar på att en kvinna som lever i en sån patriarkalisk familj som hon är så beroende av kommer gå till polisen och säga "Hej pappa tvingar mig att bära burqua, kan ni bötfälla honom?". Bötern är för övrigt på 31.000 euro och man kan också få upp till ett års fängelse om man tvingar någon att dölja sitt ansikte och om man går ut med dolt ansikte kan man få böta 150 euro eller tvingas gå en kurs i medborgarskap, precis som om man vore oförmögen att interagera med samhället bara för att man inte vill visa ansiktet. I Frankrike bor det ca 62,5 miljoner människor varav ca 2000 bär heltäckande slöja, varför ens göra sig besväret? Om det är terrorism de är oroliga över borde de stifta lagar om att alla borde gå nakna för sist jag kollade upp det var det ingen som bar bomberna i fejjan.

Västvärlden har allt sedan kolonialtidens dagar prackat sina ideal på människor från andra kulturer i tron om att våra är så mycket bättre. Sedan förintelsens dagar har man sagt "aldrig mer" men ändå så ser man ett islam-hat likt det hat som då riktades mot judar få möjlighet att blomstra i Europa. Jag räds över den utveckling som sker rakt under våra näsor och undrar, vart fan sak det här sluta?


F.V. Burqua, Niqab. Niqab är den valigaste formen av heltäckande slöja i Frankrike.


Kommentarer
Postat av: Sophia

I agree!

2011-04-12 @ 20:39:05
URL: http://burlezque.blogg.se/
Postat av: Lisa

Mycket bra skrivet! Jag ska ha en redovisning om sharialagarna imorgon och det här har fått mig att tänka annorlunda. Är det okej om jag pratar om liknande saker från denna text? Den var som sagt oerhört bra!

2011-05-15 @ 15:18:58
URL: http://totally.spotlife.se
Postat av: Natalie

Svar Lisa: Åh, tack så himla mycket! Ja det är klart att det är, prata på du bara. :D

2011-05-15 @ 16:36:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0