Jag måste acceptera att du har en åsikt men jag tänker aldrig respektera den

Något jag är så förbannat jävla trött på är att ens politiska ståndpunkt ska behöva vara så jävla känsligt och att man för allt i världen inte får trampa oliktänkande på tårna. Politisk är ju livet för i helvete! Hela ens tillvaro styrs av politiska beslut och om man inte kan se det är det dags att öppna ögonen och åtminstonde orka se nån partiledardebatt för att sedan släpa sitt nedsuttna arsel till vallokalerna på valdagen. Jag är jävligt vänster i mina åsikter och det är inget jag på något vis tänker dölja eller skämmas för. Jag är en väldigt poltisk person med många åsikter som jag gärna yttrar men tydligen är det fel. Hur kan det ens vara fel? Jag är så klart medveten om att allt har sin tid och sin plats med tydligen har vi kommit så långt i detta hyssande kring den politiska ställning så vi inte ska yttra oss över huvudtaget om något som kan antyda om vart man står. Men om ingen säger något hur ska man då kunna starta debatt och få människor att tänka om?

Vi lever i en demokrati som är sjukt viktigt att bevara. Ett problem med demokrati är att man många gånger inte tänker på att den inte alltid är representativ för hela folkets vilja. Många röstar inte alls och många som röstar har ingen aning om vad de röstar på. De sistnämnda är jävligt farliga. Om man inte väljer att rösta blir inte ens vilja representarad i riksdagen men om man gör det utan att veta vad man röstar på kan vad som helst få makt att fatta beslut. Se bara på hela SD historien. Genom att prata politik i vardagen upplyser man människor samt öppnar vägar för nya tankesätt, både hos sig själv och hos andra. Sen om någon skulle ta illa upp tycker jag faktiskt att det är den personens problem och inte mitt för om man inte vågar yttra åsikter om det samhället man lever i bör man jobba lite på självkänslan eller inse att det inte är fel att tänka annorlunda. Man får göra det för vi lever som sagt var i en demokrati.

En annan intressant grej som jag också stör mig på är att man tydligen måste respektera andras politiska åsikter. Eh? Nej det måste jag inte alls det för då skulle jag lika gärna kunna skita i att gå och rösta. Jag måste acceptera att du har din åsikt och jag har min, men inte fan måste jag respektera din åsikt. Jag har ingen som helst respekt för det femte jobb-skatteavdraget, för fas-3, för regerings sätt att hantera ungdomsarbetslösheten, för kärnkraftsivrare, man-grisar osv. Jag känner inga som helst sympatier för de människor som indirekt promotar klassklyfor, könsklyftor och segregation men jag accepterar att männikor har en egen vilja och har valt att rösta på detta. Det måste jag eftersom jag är för yttrande-frihet och demokrati, men jag respekterar det inte och jag tänker definitivt inte vara tyst om det för det är när folk börjar tiga debatten stagnerar och allt flyter ihop till en grå gröt. Politisk ska vara dynamiskt och känsloladdat, folk ska uppröras och väckas men hur ska deta gå till och man inte får prata om det?

Kommentarer
Postat av: Jessica

Sv, åh vad roligt med rekomdendationer! :D Vad handlar de om som du sa?

Hm, förklara Naruto, svårt. Det handlar om olika ninjatekniker från de vanliga till "övernaturliga" liksom. Och Naruto är en liten kille som inte har några föräldrar som bestämmer sig för att bli Hokage, och Hokage är liksom.. "president" över staden som de bor i. Den handlar mycket om vänskap och band till olika människor som man får i sitt liv. Åh, det är så svårt att förklara.. Men Wiki kan allt! http://sv.wikipedia.org/wiki/Naruto :D

2011-08-16 @ 22:58:26
URL: http://ballonatic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0