Svenskars samarbete med "världspoliserna"

Jag kom fullkomligt att kok av vreda i kväll när jag kollade på de svenska nyheterna och detta var vad jag fick höra:

Svenska regeringen har hävdat att den inte känt till att USA:s ambassad har övervakat svenskar i Sverige. Men rapporter från den amerikanska ambassaden visar att man har haft möten svenska regerings tjänstemän och att dessa har velat hemlighetshålla samarbetet för att undvika en granskning.
Dokument inifrån har tagit del av 600 rapporter som skickats från USA:s ambassad i Stockholm till Washington, hemliga rapporter som läkt ut via Wikileaks.
För en månad sedan avslöjades det att USA i hemlighet övervakar norrmän från en hemlig lokal i Oslo och samtidigt haft täta kontakter med norsk polis. Även i Sverige har liknande verksamhet pågått för att förhindra terrorattacker. Men den svenska regeringen försäkrar att man inte känt till övervakningen.
Beatrice Ask hävdar att hon inte vetat om någonting förrän hon fick informationen i veckan, Karls Bild stammar fram att han inte vet någonting som tyder på att någon på politisk nivå har känt till detta, Fredrik Reinfeldt säger också att detta har varit utanför regeringens kännedom.
Men av rapporter som skickats från USA:s ambassad till Washington framgår det att det förekommit möten där svenska regeringsföreträdare har förekommit. I mötena har man från svensk sida varit positiv till att hjälpa amerikanerna att kartlägga misstänka terrorister. Från svensk sida har man understrukit vikten av att kontakten mellan dem ska vara informell för att arbetet inte ska kunna granskas (av riksdagen då).


Jag är stolt över Sverige. Visst, Sverige har många brister men om man jämför med andra länder, och jag vågar säga att efter jag har mött människor från världens alla hörn varje dag se senaste 15 veckorna kan jag yttra mig om detta utan att inte kunna säga vad det är jag pratar om, så har vi det så jävla förbannat bra! Korruptionen är inget större problem (åtminstonde vad vi vet om) medelklassen är den största samhällsklassen och till och med Sveriges underklass har det bra ställt om man ska jämföra, alla har möjlighet att bli precis vad dem vill på grund av vårta underbara skattesystem, sjukvården är inte oöverkomligt dyrt, det sociala-skyddsnätet är gigantiska. Visst det finns undantad, det finns som sagt många brister, men om man sätter det i ett globalt perspektiv ska vi alla vara stolta över Sverige, vara tacksamma över att vi har sådan tur att vi lever här. Men nu kommer jag till det största bristen av dem alla: borgarna! Läs bara det kursiva: vad fan håller de på med? Jag vill inte tro att det är sant, men det känns löjligt att förneka det när det finns så många bevis. Om regeringstjänstemän är inblandade måste regeringen vara medveten om detta. Inte nog med att det förbannade jävla USA ska hålla på att leka världspolis, Fredrik jävla Reindfelst och hans jävla överklass-kompisar uppmuntrar dem, tillåter dem att göra det inom vårt lands gränser. Detta är inte acceptablet, inte någonstans!

Och sen detta, vilket jag i och för sig finner lite amusing men samtidigt löjligt:

USA:s ambassad har också skicka nedlåtande rapporter om politikers personligheter. Inför en av Bildts resor till USA har man sagt att han i och för sig har ett stort kontaktnät men att hans politiska förmåga är begränsad och att han gärna tar på sig en för stor kostym för sig egentliga makt. ”A medium size dog with big dog attitude”.

Okej, fine. De klankar ner på Karl Bildt vilket inte gör mig det minsta, men att nämna det i en rapport. Jag tycker att detta pekar på amerikanernas storhetsvansinne när de börjar ta upp andra länders politikers personligheter i rapporter. Jävla rövhuvuden. Jag kan verkligen se hur dessa möten ser ut: ett rum fullt av äckliga män, en massa självbelåtna amerikaner som har placerat sig på en podestal någonstans över alla andra i rummet och sen dessa regeringstjänstemän som äter ur händerna på dessa amerikaner samtidigt som de känner sig som världens viktigaste människor. Untouchable.

Jag vet inte, jag är bara arg. Jävligt arg. Vet varken vad jag tänker, skriver, heter eller bor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0