Rädda ålar

Naturskyddsföreningen köper fiskerättigheter för att rädda den akut hotade ålen. Trots att merparten ålar dör i kraftverksturbiner och ynglen blir allt färre, fortsätter ungefär 300 svenska ålfiskare sin verksamhet, lagligt och med fiskekvoter. Nu startar Naturskyddsföreningen en insamling så allmänheten kan hjälpa till att köpa upp rättigheterna att fiska ål.

Åh vad jag gillar såna här intiativ. Så här borde vi göra med alla hotade arter, gå samman och köpa rättigheterna! (Att man ens kan köpa "rättigheter" till djur och natur är en fråga för sig men fortfarande jävligt upprörande.) Nu har jag inte köpt nån äl än eftersom jag inte hittar bankdosan men ska banne mig leta mer senare och köpa tre ål-helveten.

Någon som är med mig? Skit i att färga håret på några veckor eller ta att köpa ett nytt linne eller avstå från att äte ute två gånger och köp en ål istället. För den mindre insatte kan jag absolut förstå att det kan tyckas löjligt att köpa en ål men om jag får referara till Disneys Lejonkungen cirkel of life så kanske ni fattar bättre. Allt hör ihop, rubbar man nåt så rubbar man allt. Ålens överlevnad kan ha en stor betydelse över människans framtida matförsörjning eftersom dess livsstil gynnar/missgynnar olika arter som i sin tur gynnar oss. Eller så försöker ni bara se det coola i att vara med och försöka rädda en utrotningshotad art. Hittils har över 5 000 ålar räddats!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0