Brådmognad

Jag var nyss inne på en tjejs blogg. Meningen får sluta där för den är nästan sensationell. Varför? Alla har bloggar, jag har en blogg, du har en blogg, till och med Kissie och Dessie och alla andra bimbo-bloggare är smarta nog för att veta hur man skapar en blogg så varför reagerar jag då på detta? Jo, tjejen är 11 år! 11 år, kan ni fatta?! Okej, jag kanske överreagerar när jag var 12 år hade jag en lunar och skrev på dagboken där. Oskyldiga inlägg om vad jag gjort under dagen, om att jag hatade skolan osv. Men mer sällan än ofta. Jag antar att blogga är den nya generationens lunar men det hon bloggade om är nästan på gränsen till groteskt: hon är alltså 11 år och skriver om mode, smink, kärleksproblem som vilken tonåring som helst. Där i ligger problemet: hon är ingen tonåring! Hon är bara ett barn som inte borde bry sig om dessa saker. Hon har hela livet på sig att prata om hur mycket hon hatar sitt liv för hon kan inte få personen hon förälskat sig i, våndas över hur dyrt det kommer bli att byta ut vårkollektionen i sin garderob mot höstkollektionen eller vilekn foundation som täcker hennes finnig panna bäst. Okej, nu låter det som om jag dikterar mitt liv- det gör jag inte.

Tänk på det, vad gjorde du när du var 11 år? Du kanske tänkte på dessa saker, började bli nyfiken på killer, smink mm, men inte var det en stor del av ditt liv? Eller? Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om detta så det kanske bara är jag som förfäras eftersom jag jämför det med mina egna erfarenheter. 11 år kanske är en normal ålder att "bli vuxen på" det kanske bara var jag som inte var riktigt med.

Men om man tänker på det, till och med barn- och då menar jag riktiga barn, inte barn/ungdom- tvingas att mogna fortare än när vi var små. När jag var liten och gick på dagis hade jag mjukisdress på mig, det fanns inte att mamma skulle sätta på mig strumpbyxor och kjol när jag skulle ut och leka. Nu tycker jag att man ser ungar över allt som springer runt i fin kostymen och tumlar omkring i sandlådan. Barnen ser ut som små vuxna. Det är läskigt. Jag menar vill inte du också slippe den pinsamma situation som uppstår då du ska försöka urskilja barnen från dvärgarna? Många liv skulle kunna sparas bara barn fick se ut som barn!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0