GI-dag 4

(skrivet igår)

Idag var alltså min fjärde dag på GI-dieten. Jag vet, mina matvanor kanske inte är så jätte intressanta att läsa om men så kan det va. Take it or leave it.

Just nu befinner jag min i "rivstartsfasen" som ska vara allt mellan 2-6 veckor (jag kör nog på 6 veckor, all in liksom!) och kort och gott innebär det att jag inte ska äta några kolhydrater, minimalt av mjölkprodukter och frukt/bär, allt för att kicka igång fettförbränningen. Det har gått förvånansvärt bra, jag tror jag undermedvetet har förlikat mig med tanke på att chips och choklad numer ligger någonstans i en avlägsen framtid. Åtminstinde chips. I den andra eller tredje fast på GI-dieten får man äta mörk choklad ibland. '

Men ett problem jag faktiskt har är att man måste äta så jävla mycket protein. Jag äter ju inte köttdisks-kött och det har visats sig vara lite av ett problem. I vanliga fall äter jag nästan uteslutande linser, bönor och ärtor (och i enstaka fall quorn) men nästan alla de har för högt GI för den fas jag är i nu, och vegetarisk substitut som quorn- och sojaprodukter är så förbannat jävla dyrt! Så min lösning på det får helt enkelt bli att köpa in lite fisk, vilket svider på mer än ett sätt: stor del av fisken som säljs i affärerna är hotade på ett eller annat vis, vid fiskning tar man inte vara på all fisk utan enbart den sorten man fiskar efter vilket resulterar i att onödigt mycket fisk dör utan att komma till användning, vattnen är så föroernade att fiskarna borde klassas som giftiga och så tycker jag faktiskt lite synd om dem. Men som tur är fick jag en liten WWF-folder av Rosa när hon var här som berättar precis vilken fisk som är okej och inte okej ur miljöperspektiv. TACK ROSA (och tack City Gross som säljer matjesill för 6 kr/burken. Sill är ju faktiskt nästan det bästa fiskalternativet i affären eftersom det är fiskat i svenska vatten och så finns det stor bestånd! :D )

Från det ena till det andra, de senaste dagarna har jag varit läskigt trött och haft en brutal huvudvärk och jag trodde det berodde på att jag håller på att bli förkyld, vilket jag gör. Eller är. I alla fall så läste jag idag att man de första veckan i "rivstartsfasen" kan bli trött, orkeslös och få huvudvärk på grund av kolhydratsabstinens. Inte undra på att jag går runt som ett jävla kolli!


To be continued.

Kommentarer
Postat av: Råsa

(Squidlauncher) OYEAH, I knew you'd need it ;)

2011-05-10 @ 20:30:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0