Blondinbella om dagens unga

Nu äntligen när den sista hemtentan är slut har jag tagit mig tid till att fördjupa mig i debatten mellan Aftonbladets Ann Charlott Altstadt och Blondinbella. Alstadt  beskriver dagens ungdomar på ett sånt träffande sätt att jag nästan blir rörd. Hon kör utan hänsyn över bloggvärlden och den livsstil den glorifierar samt kritiserar vår generations låga samhällskritiska förmåga och politiska oengagemang: "Vänsterns nederlag i kampen om tidsandan märks väl aldrig så tydligt som i de ord som ska beskriva vårt samhälle – det är entreprenör och egoboost, inte ”Kärlek och Uppror”, som kännetecknar de yngre generationerna. [...] Jag har varit ung tjej sedan långt innan Kling och Blondinbella föddes. Jag har vuxit upp med punk och proggvärderingar, och blir skräckslagen av den unga mediegenerationens trevligt positiva och mjukryggade följsamhet. 80–90-talisterna är troligtvis den minst samhällskritiska generationen någonsin."

Blondinbellas svar på tal: "Att vi unga skulle inte skulle vara samhällskritiska är helt fel. Vår generation är snarare mer kritisk än någonsin. Vi har blivit vana med att kunna skicka en tweet till ett företag på twitter om vi har en fråga eller är missnöjda. Och är det något som inte stämmer så hamnar det på folks bloggar och företaget sågas direkt."

Här har vi kvinnan som någon gång i sitt liv vill företräda Moderaterna i Svea Rikes riksdag. Hon vill utåt sett ge skenet av att vara begåvad och att kvinnan vet hur hon ska göra för att pengarna ska rulla in är det ingen tvekan om, men att hon när hon ska försvara vår generations politiska heder hänvisar till konsumtion och företag tyder bara på hur rätt Ann Charlott hade i sin anklagelser. Blondinbella bland många andra bloggerskor målas ut som vår generations ansikte utåt och det är bara att beklaga sorgen. Vi har dragit lite väl många nitlotter nu tycker jag. Tillväxtens dilemma, klimatförändringen, matbrist etc. Och Blondinbella.

Angående vår påstådda politiska oengageman: "Vi behöver heller inte gå ihop på samma sätt som tidigare eftersom vi kan lösa många av våra problem på egen hand. Om man känner att ens lön är orättvis kan man själv gå till chefen och lösa det, eller så kan man byta jobb. Jag tror att vi har ett bättre samhälle än tidigare där unga har mer att säga till om."

Jag är ingen expert på ämnet men arbetslösheten bland unga har varit rekordhög, jämsides med den vanliga arbetsmarknaden har en sekundär arbetsmarknad växt fram som en konsekvens av alliansens jobbpolitik där unga har sämre arbetasvillkor än någonsin. Arbetsmiljöerna är sämre, lönerna är sämre, anställningsskyddet är sämre. Att det skulle vara bara att byta jobb om man är missnöjd med det förra eller att alla chefer tar emot en anställd som vill ha högre lön med öppna armar händer inte ute i den verkliga världen. I den verkliga världen måste en ung person idag ta vilket jävla skitjobb som helst oavsett vad det innebär för att klara av att vara självförsörjande. Att påstå att lösningen på detta skulle vara att starta ett företag är på gränsen till patetiskt. Alla är olika och alla är definitivt inte företagare.

Försvaret av kritiken mot entreprenörsandan
: "Ärligt talat ser jag mer upp till Elin Kling som skriver om kläder och märken än en kvinna som jobbat i 25 år på en plats och vantrivs. Elin Kling tjänar trots allt pengar på sin hobby! Idag har man möjligheten att vakna på morgonen och göra något som är kul och få beta. [...] 90-talisterna har vuxit upp med föräldrar som varit nedtryckta av jantelagen och tvingats välja den traditionella vägen. Vi har sett dem gå till jobbet varje morgon och komma hem trötta. Vi vill testa nytt. Man behöver inte vara kvar på ett jobb i 15 år om man vantrivs."

Blondinbellas föräldrar måste ha hatat sina jobb eller så går denna kvinna på någon. Hon tycker uppenbarligen att det mest beundransvärda som finns är att tjäna pengar och att ha kul på jobbet är en priviligium tillägnat vår generation. Tidigare generationer har tydligen hatat sina jobb.

Om vårt ekonomiska system: "Vi lever i en marknadsekonomi som lever på köp och sälj, det är detta som får samhället att gå runt. Och den nya unga generationen kan gå hur långt som helst. Vi vågar ta risker, starta företag, vi är lyckligare och vi bidrar till välfärden."

Samhället går runt på köp och sälj eftersom det är konstruerat så. En kvinna med hennes påstådda intelligens borde se bakom sina moderata glasögon och faktiskt inse att detta samhälle snart är ett minne blott eftersom land efter land (Irland, Grekland, Spanien, Portugal, snart kanske också Italien)  faller  på grund av stora ekonomiska problem. Tänker inte gå på mer om detta för då kommer jag aldrig sluta.  Och vi är definitivt inte lyckligare nuförtiden, tvärtom! Men för alla utom Blondinbella är detta ingen nyhet..

Om jämställdhet: "Om det är något som vi unga tjejer är bra på så är det att samarbeta. Om man behöver bygga en hemsida ringer man en kompis och byter tjänster med varandra. Äldre kvinnor är dåliga på det här. Männen samarbetar med varandra men inte kvinnorna. Kvinnor måste lära sig av oss unga. Vår generation kommer inte att ha samma problem med jämställdheten just på grund av detta"

Så länge människor ser upp till människor som Blondinbella kommer samhället aldrig bli jämställt med tanke på att hon tydligen tror att problemet ligger hos kvinnor och inte i det konstruerade samhället. Jävla såp-huvud.

Om feminism: "Ofta får jag höra att folk tror att det är ett stort företag som ligger bakom det jag gör och att jag bara är ett ansikte utåt. Det beror på att vi har en bild av att män är framgångsrika medan tjejer bara kan vara söta på bild. Men det är vi som har idéerna och vi startar företag. Man ska inte glömma att modetjejerna faktiskt tjänar mycket pengar. Ann Charlott Altstadt säger emot sig själv just eftersom hon tycker att tjejer ska få göra karriär, överallt men inte i den här branschen för då tror hon att man blir tagen som gisslan. För mig är det typiskt feminism att trycka ner tjejer på det här sättet. "

Ehe? Ja ni.. Vad säger man om detta? Feminism= kvinnor ska ha samma rättigheter som män, inte = kvinnor ser ner på andra kvinnor. Det handlar mer om avundsjuka eller förakt. Jag pallar inte ens att kommentera detta men detta egentligen så otroligt onödiga inlägg har åtminstonde lugnat mina nerver och stillat mitt Blondinbella hat. Nu vill jag inte längre stoppa in hennes huvud i en flygplansmotor, bara en mixer. Hon är mer än bara en miljöbov, konsumtionshetsare och moderatkärring, hon är också en obildad jävla människa som borde skickas tillbaka till den planet hon kom ifrån (om de nu vill ha henne?).


Är jag den enda i världen att hysa dessa känslor för denna människa?

Källor:
Altstadts artikel
Blondinbellas svar
Blondinbellas blogginlägg om artikeln

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0