Nationaldag

Jag hade tänkt skriva om min alldeles fantastiska lördag på Slottskogsvallen med Malin, Hanna och Håkan Hellström men eftersom mina tankar och åsikter är så fruktansvärt intressanta tänkte jag delge mig av min åsikt om Nationaldagen.

Slopa skiten. Alltså seriöst, norrmännen förstår jag, amerikanerna också (hör och häpnad) men att Sverige firar Nationaldagen är bara så löjligt. Den har inte ens funnits speciellt länge, 2005 infördes den, då blev det en röd dag och Svenska Flaggansdag bytte namn till Nationaldagen vilken kanske inte är en sån big deal om man bortser från att patrioter rasister värderar denna dag högre än sin mormors födelsedag. Varför inte spä på rashatet liksom, ge jävlarna en dag för att manifestera sitt hat mot människor med lite mer pigmente än tomten.

Det är så jävla löjligt bara. Är det någon som vet varför vi firar vår nationaldag egentligen? Norrmännen firar att de efter att ha varit införlivade med både Sverige och Danmark om vartannat blev självständiga 1905, amerikanerna firar också att de blev självständiga, kom ur kolonialmakten Storbritannens klor 1776. USA:s nationaldag känns trots att det är så många år sedan lite mer berättigat eftersom de faktiskt äntligen blev kvitt det förtryck de en gång fyldde ifrån. Och vad firar vi? Vi firar att Gustav Vasa 1523 valdes till kung, upphävde Kalmarunionen och gjorde kyrkan statlig. Någon som känner för att fälla några stolta tårar? För Gustav Vasa var ju en sån fin man. Inte alls ett förtryckande gubbslem. Kom igen liksom, vad fan har vi att fira?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0